Anunţ de ultimă oră de la CFR Călători. Circulaţia trenurilor ar putea fi OPRITĂ total de săptămâna viitoare

Francesca Pădurean

octombrie 1, 2025

Criză majoră pe calea ferată: CFR Călători avertizează că trenurile riscă să fie blocate din cauza datoriilor și a compensațiilor neplătite

Situație fără precedent în transportul feroviar de călători din România. CFR Călători avertizează că circulația trenurilor ar putea fi blocată, în contextul în care Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) nu și-ar respecta obligațiile de plată, iar datoriile către furnizorii de energie și infrastructură pun compania de stat în pragul colapsului.

Compania atrage atenția, printr-un comunicat, că lipsa decontărilor pentru serviciile prestate și facilitățile sociale acordate pasagerilor (elevi, studenți, pensionari, veterani etc.) pune în pericol funcționarea întregului sistem feroviar.


ARF, acuzată că nu își respectă obligațiile

CFR Călători susține că ar trebui să încaseze de la ARF sume consistente, conform contractului și legislației, reprezentând compensația pentru serviciul public de transport și facilitățile sociale. Însă, potrivit companiei, în 2025 aceste compensații au fost reduse dramatic.

Compensația din acest an reprezintă doar 80% din cea acordată în 2024, ceea ce înseamnă că CFR Călători este practic văduvită de sumele care i se cuvin conform legii”, se arată în comunicatul companiei.

Mai mult, CFR Călători acuză întârzieri masive în decontarea facilităților pentru pasagerii cu reduceri sau gratuități. „Doar în ultima perioadă, valoarea facilităților nedecontate de ARF a ajuns la 135 de milioane de lei. În aceste condiții, compania înregistrează datorii scadente și întârzieri la plata furnizorilor”, mai avertizează operatorul național.


Pericol de oprire a trenurilor electrice

Situația critică este confirmată și de o notificare transmisă CFR Călători pe 29 septembrie de către Societatea Electrificare CFR SA, furnizorul de energie electrică pentru locomotivele companiei.

Documentul semnat de directorul general, Ștefan-Răzvan Rădulescu, avertizează că, începând cu 7 octombrie 2025, va fi întreruptă alimentarea cu energie electrică, prin retragerea dreptului de acces al locomotivelor CFR Călători la infrastructura feroviară electrificată.

Motivul: restanțele uriașe acumulate, provenite din neachitarea la timp a facturilor din lunile martie, aprilie, mai, iulie, august și septembrie.

Este tratată ca neconformitate obligația CFR Călători, în calitate de consumator, de a achita contravaloarea energiei electrice consumate și a penalităților pentru întârzieri”, se menționează în notificare.

Dacă această măsură va fi aplicată, trenurile cu tracțiune electrică – care reprezintă o mare parte din parcul feroviar al CFR Călători – nu vor mai putea circula pe rețeaua națională.


Sindicaliștii trag un semnal de alarmă

Rodrigo Maxim, președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România, a atras atenția, în cadrul Consiliului Economic și Social (CES), că bugetul rectificat pe 2025 „distruge sistemul feroviar”.

Acesta a criticat faptul că nu a fost alocată suma de 270 de milioane de lei reprezentând restanțe pentru facilitățile de călătorie.

CFR Călători a primit în 2025 o compensație cu 30% mai mică decât în 2024. Compania a fost obligată să anuleze 247 de trenuri zilnice și alte 44 de trenuri de weekend și sărbători legale. Fără aceste compensații, CFR Călători nu mai are bani nici de salarii în lunile octombrie, noiembrie și decembrie, nici de plata energiei electrice sau a taxei de utilizare a infrastructurii (TUI)”, a declarat Rodrigo Maxim.

Sindicalistul a avertizat chiar că, în perioada imediat următoare, există riscul ca activitatea feroviară să fie oprită complet.


Efectul în lanț: colaps pe întreaga infrastructură feroviară

Problemele CFR Călători riscă să afecteze și alte entități din sistem. Dacă operatorul național nu poate plăti taxa de utilizare a infrastructurii către CFR SA, atunci nici administratorul infrastructurii nu va avea bani pentru salariile angajaților.

Probabil că vom vedea în perioada următoare oprirea lucrului pe calea ferată definitiv, pentru că salariații nu mai pot suporta această bătaie de joc, nici ei, nici călătorii”, a transmis liderul sindical.

De altfel, el a criticat și politica Ministerului Transporturilor, acuzând că în timp ce CFR Călători este împinsă spre colaps, se susține intrarea pe piață a operatorilor privați, care cer subvenții și trenuri noi, deși au venit cu garnituri vechi.


Trenuri anulate și servicii reduse

Criza financiară nu este una teoretică, ci a avut deja efecte vizibile pentru pasageri. În cursul acestui an, CFR Călători a fost nevoită să anuleze sute de trenuri, în special cele considerate nerentabile, adică trenuri personale și accelerate.

Pasagerii au resimțit direct aceste tăieri: timpi mai mari de așteptare, aglomerație și mai puține legături între orașe.

Fără o soluție financiară urgentă, există riscul ca și trenurile rămase să fie oprite, ceea ce ar duce la blocarea transportului feroviar de călători.


Concluzie

Transportul feroviar de călători din România se află într-un punct critic. CFR Călători avertizează că lipsa plăților de la ARF și restanțele către furnizorii de energie și infrastructură ar putea duce la blocarea completă a circulației trenurilor.

De la 7 octombrie 2025, dacă notificările primite devin realitate, trenurile electrice nu vor mai putea circula, iar consecințele pentru milioane de români care depind zilnic de transportul pe calea ferată ar fi dramatice.

În timp ce sindicatele cer sprijin financiar urgent, Ministerul Transporturilor și Guvernul trebuie să găsească rapid soluții pentru a evita un colaps ceferist cu efecte majore asupra economiei și societății.

Lasă un comentariu